Pierwszą książkę na temat savoir vivre`u napisał mnich z Mediolanu w 1290r. Z biegiem czasu publikacja ewoluowała. Działo się tak aż do momentu opracowania zasad savoir-vivre`u w biznesie.

W momencie nawiązywania kontaktów międzyludzkich i biznesowych, a także w czasie przeprowadzania negocjacji należy przestrzegać wielu różnych zasad takich jak europejska zasada powitania. Sprzyja to pozytywnej atmosferze rozmów oraz nawiązywaniu właściwych relacji. Znajomość konkretnych reguł ułatwia rozwiązywanie kwestii spornych nawet w najbardziej konfliktowych sytuacjach. Przestrzeganie tych ideologii stanowi klucz do sukcesu oraz drogowskaz do okazywania szacunku drugiej osobie.

Podczas powitania jako pierwsza rękę powinna wyciągnąć osoba wyższa rangą lub starsza (zgodnie z hierarchią wieku). Pierwszeństwo w tej kwestii mają również kobiety. Mężczyźni natomiast pierwsi powinni się kłaniać. Warto pamiętać o tym, że osoby wchodzące do pomieszczenia nie witają się w okryciu wierzchnim.

Niezwykle ważnymi aspektami podczas spotkania biznesowego są gestykulacja oraz maniery. Trzymanie rąk w kieszeniach świadczy o lekceważącym podejściu do rozmówcy. Ręce założone na biodrach oznaczają syndrom walki, chęć dominacji oraz gotowość do działania. Rozkładając ręce na boki, mówca robi wrażenie osoby o większych rozmiarach. Taka postawa sprawia, że czuje się pewniej i wygląda groźniej. Trzymanie rąk skrzyżowanych na piersiach jest przejawem uporu, stanowi przekaz negatywnych emocji oraz próbę obrony. Wysuwanie nogi podczas komunikacji sugeruje, że nadawca komunikatu chce podkreślić swoje racje, reagując agresywnie na wszelkie odmienne opinie i odmowy.

Zapraszamy do lektury naszego bloga www.szkolameskiegostylu.pl/blog oraz fanpage www.facebook.com/szkolameskiegostylu, gdzie na bieżąco udostępniamy artykuły na temat etykiety biznesowej oraz zasad savoir-vivre`u.