Etykieta i moda w biznesie odgrywają niezwykle istotną rolę. Dlaczego są tak ważne? I jak strój wpływa na kreowanie wizerunku w firmie?

etykieta i moda w biznesie

Podstawy etykiety w biznesie

Etykieta to nic innego, jak zbiór zasad postępowania oraz zachowania, znajomość form towarzyskich czy też obyczajów. Zasady, o których mowa, dotyczą nie tylko życia codziennego, ale również relacji biznesowych. Przestrzeganie etykiety reguluje relację pomiędzy ludźmi na płaszczyźnie zawodowej, pozwalając na łatwiejsze dostosowanie się do konkretnej sytuacji.

W biznesowej etykiecie ani wiek, ani płeć nie ma znaczenia. Najważniejsze jest zajmowane stanowisko oraz pozycja. Na tej podstawie stworzona jest precedencja, czyli porządek pierwszeństwa. Określa kolejność witania, zajmowania miejsca przy stole, przedstawiania się, a także definiuje, kto pierwszy podaje dłoń na spotkaniach. Przykładowo, kobieta jako pierwsza kłania się swojemu przełożonemu. Z kolei mężczyzna wcale nie ma obowiązku noszenia za kobietę jej torby czy przepuszczania jej pierwszej przez drzwi. Podczas spotkania nie przedstawia się kobiecie mężczyzny a osobie zajmującej wyższe stanowisko osobę o niższej pozycji.

biznes etykieta

Dress code – etykieta i moda w biznesie

Na samym początku należy wyjaśnić pojęcie „dress code”. Dress code biznesowy to zbiór zasad, których znajomość pomaga w stworzeniu profesjonalnego wizerunku. Odpowiednio dobrany strój to dopełnienie kompetencji oraz doświadczenia, jakie posiada każdy z nas.

Dress code jest rożny i zależy od miejsca, rodzaju pracy, zajmowanego stanowiska, a także firmy, dla której pracujesz. Są firmy, które stosują wewnętrzne zasady ubioru. Mogą być one mniej lub bardziej restrykcyjne.

etykieta w biznesie dlaczego ważna

Na spotkaniach biznesowych warto trzymać się zasady łączenia trzech podstawowych kolorów. Wybierać spośród gamy błękitu i bieli w przypadku koszul, a granatu i szarości w przypadku garniturów. Panowie muszą poznać atuty i wady swoich sylwetek, aby wybrać odpowiedni krój garnituru (sprawdź nasz artykuł: jak wybrać odpowiedni garnitur?) oraz innych elementów garderoby. W wielu przypadkach okazuje się, że najlepszym rozwiązaniem jest szycie garnituru na miarę.

Strój biznesowy może wydawać się nudny i monotonny, ale jeśli poznasz podstawowe zasady, to możesz pozwolić sobie na więcej. Wbrew pozorom moda męska jest ciekawa, a nawet i  kolorowa.

Dlaczego wizerunek w biznesie jest tak ważny?

Wizerunek w biznesie odgrywa bardzo ważną rolę. Profesjonalny wygląd, stabilny, dopracowany kolorystycznie wizerunek sprawia, że Twoi klienci oraz kontrahenci traktują Cię poważnie. To, jak wyglądasz, świadczy zarówno o Tobie, jak i o firmie, produkcie czy usłudze. Strój, wygląd, na który składa się również fryzura czy odpowiedni zarost, a także postawa, mogą wzmocnić przekaz.

Stylizację zawsze dobierasz w zależności od:

  • zawodu, jaki wykonujesz,
  • stanowiska, jakie zajmujesz,
  • okoliczności spotkania,
  • pory dnia.

Nie bez znaczenia jest również kolor ubrań. Niebieski to kolor biznesu. Czerwony to siła. Z kolei żółty jest zakazany na spotkaniach biznesowych, ponieważ oznacza nieszczerość.

Etykieta i moda w biznesie – 4 zasady

Etykieta i moda w biznesie rządzą się prawami. Przedstawiamy Wam 4 zasady, które należy przestrzegać bez względu na miejsce pracy.

Przestrzegaj hierarchii

Tak, jak wspomniałyśmy na początku, w biznesowej hierarchii nie ma podziału na płeć czy wiek. Liczy się precedencja służbowa.

Ubieraj się zgodnie z dress code

Zawsze dopasuj strój do zajmowanej pozycji i zasad ubioru, panujących w Twojej firmie. Nawet, jak są one nieco mniej rygorystyczne, to ubiór powinien być nie tylko schludny, ale i elegancki. Zapomnij o krótkich spódniczkach i sukienkach, zamszowych kozakach za kolano.

Bądź punktualny

Bez względu, czy jesteś kobietą, czy mężczyzną, nie wypada Ci się spóźnić! Punktualność to oznaka szacunku wobec drugiej osoby.

Nie rozmawiaj o życiu prywatnym

Spotkania biznesowe służą, jak sama nazwa wskazuje, biznesowi, a nie opowieścią „co słychać w domu”.

 

 

Sukces w biznesie to zasługa nie tylko dobrej prezencji, ale często też znajomości zasad etykiety, pewności siebie, szczęścia. Składa się na to wiele czynników, dlatego nasza oferta jest kompleksowa.

Nasza oferta jest kierowana przede wszystkim do ludzi, którzy pragną poznać normy oraz zasady biznesowego dress code’u, a także umiejętnie komunikować strojem i postawą wartości swojej firmy. Mieliśmy okazję prowadzić m.in. zajęcia z etykiety i wzerunku w biznesie dla studentów MBA.

etykieta w biznesie