Savoir vivre to nic innego jak zbiór dobrych zwyczajów oraz manier, obowiązujących w różnych sytuacjach, kontekstach, a także środowiskach. Występuje on także w biznesie. Jakie zasady obejmuje? Poznaj 10 zasad savoir vivre w kontaktach biznesowych.

savoir vivre w kontaktach biznesowych

Kiedy pojawił się savoir vivre w biznesie?

Pierwszą książkę na temat savoir vivre`u napisał mnich z Mediolanu w 1290r. Z biegiem czasu publikacja ewoluowała. Działo się tak aż do momentu opracowania zasad savoir-vivre`u w biznesie.

W momencie nawiązywania kontaktów międzyludzkich i biznesowych, a także w czasie przeprowadzania negocjacji należy przestrzegać wielu różnych zasad takich jak europejska zasada powitania. Sprzyja to pozytywnej atmosferze rozmów, jak i nawiązywaniu właściwych relacji. Znajomość konkretnych reguł ułatwia rozwiązywanie kwestii spornych nawet w najbardziej konfliktowych sytuacjach. Przestrzeganie tych ideologii stanowi klucz do sukcesu oraz drogowskaz do okazywania szacunku drugiej osobie.

10 zasad savoir vivre w kontaktach biznesowych

Savoir vivre to formy, do których wiele osób przywiązuje dużą wagę i to nie tylko przy świątecznym stole, w restauracji, ale również i w kontaktach biznesowych. Zasady etykiety w biznesie dają poczucie bezpieczeństwa, pozwalają na ekspresowe sklasyfikowanie danej osoby, jako potencjalnego partnera. Dlatego zarówno wizerunek, komunikacja, zachowanie, jak i korespondencja ma ogromny wpływ na efektywność działań i dobrych relacji. Więcej możesz dowiedzieć się również z naszego szkolenia z savoir-vivre`u.

Zadbaj o wizerunek w biznesie

Dlaczego znajomość modowego savoir vivre jest tak istotna w kwestiach biznesowych? Okazuje się, że zaledwie pierwsze cztery sekundy z nowo poznaną osobą, decydują o tym, w jaki sposób Cię ona postrzega. To tylko dowodzi, że przekaz wizualny odgrywa ogromną rolę w komunikacji międzyludzkiej i ma wpływ na kreowanie pozytywnego wizerunku, a co za tym idzie, autorytety. Amerykańskie badania dowiodły, że na postrzeganie nas ma wpływ:

  • w 55% nasz wygląd,
  • w 38% sposób przekazywania informacji,
  • a tylko 7% treści.

Z tego względu w kontaktach biznesowych kluczową rolę odgrywa wizerunek. Twój rozmówca tworzy Twój image na podstawie Twojego wyglądu. Dlatego warto znać podstawowe zasady dbania o wizerunek. Co ważne, składa się na niego:

  • odpowiednio dobrany strój, 
  • zadbana twarz,
  • zadbane dłonie,
  • wyprostowana postawa,
  • subtelny makijaż (u kobiet).

Przestrzegaj zasad dress code

Dress code różni się od firmy, ale dla każdej znaczące jest to, że strój zawsze dobieramy do:

  • zawodu, jaki wykonujemy,
  • stanowiska, jakie zajmujemy,
  • okoliczności spotkania,
  • pory dnia.

Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj nasz artykuł: Etykieta i moda w biznesie.

savoir vivre w biznesie

Pamiętaj o zasadzie łączenia 3 kolorów

Stylizacje biznesowe należy ograniczyć do trzech kolorów. Przy czym stawiaj na stonowane barwy, a zrezygnuj z jaskrawych i krzykliwych odcieni. W formalnych kreacjach dopuszczalna jest biel, czerń, granat, błękit. Z biznesową klasyką oraz szykiem kojarzą się także szarości, beże oraz brązy. W niektórych przypadkach dopuszcza się również stonowaną zieleń oraz czerwień.

Wybierz odpowiednie fasony

Zwróć uwagę nie tylko na kolorystykę elementów garderoby, ale również i fasony. Dopuszczalne są koszulowe bluzki, dobrze skrojone spodnie materiałowe i dopasowane żakiety. Panie powinny zrezygnować z krótkich spódniczek, bluzek na ramiączkach oraz głębokich dekoltów. Sukienka i spódnica powinna długością sięgać do kolan. Z kolei u Panów najważniejszy jest odpowiednio dopasowany garnitur.

Włóż eleganckie obuwie

Nie bez znaczenia jest dobór odpowiedniego obuwia. Wybierz skórzane modele, najlepiej matowe albo zamszowe. Unikaj lakierowanych butów. Panie powinny postawić na klasyczne czółenka, a panowie na buty formalne. Sprawdź koniecznie nasz artykuł: Jak dobrać kolor obuwia do garnituru: Jak dobrać kolor obuwia do garnituru?

Przestrzegaj zasad hierarchii

Savoir vivre w biznesie nie uznaje ani płci, ani wieku w powitaniach. Zgodnie z obowiązującą zasadą, pierwsza kłania się osoba, zajmująca niższe stanowisko. Z kolei podanie głowy zależy od decyzji szefa. Jeżeli chce się przywitać w ten sposób, sam wyciągnie do Ciebie rękę. Ty nigdy tego nie rób, ponieważ to on jest na wyższym stanowisku i decyduje o podaniu dłoni osobie niższej rangi.

Sprawdź również nasz artykuł na temat savoir-vivre powitania – kto pierwszy podaje rękę?

Pamiętaj o manierach

Niezwykle ważnymi aspektami podczas spotkania biznesowego są gestykulacja oraz maniery. Trzymanie rąk w kieszeniach świadczy o lekceważącym podejściu do rozmówcy. Ręce założone na biodrach oznaczają syndrom walki, chęć dominacji oraz gotowość do działania. Rozkładając ręce na boki, mówca robi wrażenie osoby o większych rozmiarach. Taka postawa sprawia, że czuje się pewniej, jak i wygląda groźniej. Trzymanie rąk skrzyżowanych na piersiach jest przejawem uporu, stanowi przekaz negatywnych emocji, a także próbę obrony. Wysuwanie nogi podczas komunikacji sugeruje, że nadawca komunikatu chce podkreślić swoje racje, reagując agresywnie na wszelkie odmienne opinie, a także odmowy.

Bądź punktualny

Jedną z najważniejszych zasad savoir vivre w kontaktach biznesowych jest punktualność. Wszelkie spóźnienia na spotkanie biznesowe jest niedopuszczalne. Zdecydowanie lepiej jest zjawić się przed czasem i po prostu poczekać. Jeżeli wiesz, że się spóźnisz z przyczyn niezależnych od Ciebie, powiadom o tym telefonicznie. Nigdy nie wysyłaj SMS! Gdy zjawisz się już na spotkaniu, przeproś za spóźnienie.

Zapomnij o prywatnych sprawach

Savoir vivre w biznesie dotyczy również umiejętności oddzielenia życia prywatnego od zawodowego. Podczas spotkań biznesowych czy w pracy nie wolno mówić o życiu prywatnym.

Pamiętaj o odpowiednim zachowaniu

Może wydawać się to oczywiste, ale odpowiednie zachowanie podczas spotkań biznesowych jest bardzo ważne. przede wszystkim: nie odbieraj telefonu, nie pisz sms. Najlepiej wycisz i odłóż lub schowaj telefon.