Powszechnie mówi się, że nie szata zdobi człowieka. Tymczasem okazuje się, że wygląd ma ogromne znaczenie w życiu prywatnym i zawodowym. Jak nasz wygląd i ubiór wpływa na nasz autorytet? I w jaki sposób można wykorzystać wizerunek jako narzędzie komunikacji?

wizerunek jako narzędzie komunikacji

Czym jest autorytet?

Na samym początku warto wyjaśnić, czym jest autorytet. Najprościej mówią, autorytet to posiadanie silnego wpływu na innych ludzi, a więc władzy. W praktyce oznacza to, że jeżeli lubimy jakąś osobę, podziwiamy ją, cenimy, ufamy jej wiedzy oraz decyzjom, stajemy się wobec niej ulegli oraz podporządkowujemy się tej osobie. W efekcie nie kwestionujemy ani sugestii, ani poleceń, które od niej usłyszymy. Jesteśmy przekonani, że skoro nasz autorytet tak mówi, tak robi, to zapewne ma rację.

Warto dodać, że taki proces posłuszeństwa bardzo często jest nieświadomy i kształtuje się go od najwcześniejszych lat. Tu dobrym przykładem są nauczyciele. W końcu od początków szkoły uczy się nas, że nauczyciela trzeba słuchać i wykonywać jego polecenia. A przecież z chęcią wykonujemy zadania, które powierzy nam lubiany nauczyciel, ten, który umie przekazać wiedzę, potrafi się z nami dobrze komunikować oraz nas doceniać za starania.

Jakie znaczenie ma wizerunek w budowaniu autorytetu?

Czy wiesz, że pierwsze cztery sekundy z nowo poznaną osobą, decydują o tym, w jaki sposób Cię postrzega? To bardzo ważne, szczególnie w biznesie. Przekaz wizualny stanowi niezwykle istotny aspekt komunikacji międzyludzkiej, a jednocześnie sprzyja budowaniu pozytywnego wizerunku, a tym samym autorytetu. Mając wiedze na temat tego, jak zrobić dobre „pierwsze wrażenie”, możesz wykorzystać swój wizerunek jako narzędzie budowania autorytetu. Tutaj warto zaznaczyć, że na podstawie amerykańskich badań, na postrzeganie nas ma wpływ:

  • w 55% nasz wygląd,
  • w 38% sposób przekazywania informacji,
  • a tylko 7% treści.

To wszystko tylko potwierdza, że wygląd zewnętrzny jest bardzo ważny. W końcu nie od dziś wiadomo, że ubiór manifestuje pozycję społeczną, zamożność oraz stan ducha. Budowanie autorytetu za pomocą wyglądu już nikogo nie dziwi i każdy korzysta z tej praktyki. Wizerunek jako narzędzie komunikacja sprawdza się fenomenalnie niemal w każdej dziedzinie i w każdym zawodzie. Korzystają z niego politycy, nauczyciele oraz inne grupy społeczne.

Sprawdź nasze porady w artykule – Jak zmienić swój wizerunek?

Budowanie autorytetu za pomocą wyglądu

Wizerunek jako narzędzie komunikacji doceniło wiele osób. Co ciekawe, powstała grupa zawodowa specjalistów, którzy są odpowiedzialni za kreowanie wizerunku osób publicznych, w tym m.in. polityków.

Z takich znanych przypadków warto przytoczyć zmianę wizerunku Andrzeja Leppera, która większości zapadła w pamięć. Tutaj zmieniło się praktycznie wszystko, począwszy od fryzury, przez sposób mówienia, ton głosów, aż przez ubiór. Taka metamorfoza dała mu poczucie pewności siebie, a w oczach ludzi prezentował się profesjonalnie. Widoczne to było w wyborach, gdzie Andrzej Lepper uzyskał poparcie 15%, gdzie wcześniej były to tylko 3%. To imponujący wynik!

Zmiana wizerunku doskonale wpłynęła również na Aleksandra Kwaśniewskiego i wiele osób uważa, że to dzięki temu, udało mu się wygrać wybory prezydenckie. U byłego prezydenta zmiana dotyczyła schudnięcia oraz stylizacji. Były prezydent zaczął nosić ubrania, które kreowały wizerunek konsekwentnego, nowoczesnego, a przede wszystkim godnego zaufania człowieka, który może rządzić krajem.

Warto dodać, że nie tylko politycy wykorzystują swój wygląd zewnętrzny do budowania autorytetu. Robią to celebryci, a także różne grupy zawodowe, jak np. wykładowcy uczelni wyższych, nauczyciele w szkole.

Tak jak dobiera się odzież do typu sylwetki, aby podkreślić atuty, tak dobiera się stylizację do stanowiska, aby podkreślić pożądane cechy psychologiczne oraz fizjologiczne.

Jak budować autorytet przez wizerunek?

Wbrew pozorom budowanie autorytetu przez wizerunek nie jest trudne, ale wymaga znajomości podstawowych zasad. Przed pierwszym spotkaniem określ:

  1. Cel spotkania.
  2. Jaka jest motywacja osób, z którymi się spotykasz i będziesz rozmawiać.
  3. Jakie są okoliczności spotkania.
  4. Zastanów się, jakie mogą być oczekiwania Twojego rozmówcy i w jaki sposób będziesz w stanie je spełnić zarówno w trakcie, jak i po spotkaniu.

W następnej kolejności stwórz swój wizerunek, który powinien być:

  • spójny i harmonijny,
  • podkreślać Twoją osobowość, pozycję, stan ducha

Wizerunek jako narzędzie komunikacji

Znajomość dress code’u biznesowego pozwala wiele zdziałać. Odpowiedni wizerunek w biznesie przede wszystkim:

  • umożliwia nawiązanie kontaktów, które zaowocują w przyszłości,
  • stanowi szansę na awans, a tym samym zdobycie lepszych zarobków.

Savoir vivre oraz dress code biznesowy to podstawa dla każdego, kto marzy o sukcesach finansowych i rozwoju kariery zawodowej.mówi Agnieszka Świst-Kamińska

Pamiętaj, że wizerunek obejmuje:

  • odpowiednio dobrany strój, 
  • zadbaną twarz,
  • zadbane dłonie,
  • wyprostowaną postawę,
  • subtelny makijaż (u kobiet),
  • odpowiedni zarost (u mężczyzn — polecamy nasz artykuł Biznesowy zarost, w którym podpowiadamy, jak powinien wyglądać zarost każdego dżentelmena).

Sprawdź także naszą ofertę szkolenia z budowania wizerunku!

Wygląd a wizerunek

W biznesie najważniejszą rolę odgrywa wiedza oraz umiejętności. Niezwykle istotnym narzędziem budowania swojego autorytetu jest także nasz wygląd, który ma ogromny wpływ na kreowanie wizerunku firmy. Schludny strój, wygląd, stabilny, dopracowany kolorystycznie wizerunek utożsamiają się z profesjonalizmem. Zarówno klienci, jak i partnerzy biznesowi traktują Cię poważnie. Twój strój świadczy nie tylko o Tobie, ale także o firmie, produkcie bądź usłudze, którą oferujesz. Zarówno ubiór, postawa ciała, fryzura, jak i zarost, mogą wzmocnić Twój przekaz. Kompletując stylizację, musisz ją dobrać w zależności od:

  • zawodu, jaki wykonujesz,
  • stanowiska, jakie zajmujesz,
  • okoliczności spotkania,
  • pory dnia.

Ogromne znaczenie ma również kolor elementów garderoby. Kolorem biznesu jest kolor niebieski. Należy unikać żółtych ubrań, ponieważ barwa ta symbolizuje nieszczerość.

budowanie autorytetu poprzez wizerunek