W dzisiejszym szybkim tempie życia akademickiego, wykładowcy coraz częściej szukają sposobów na doskonalenie swoich umiejętności pedagogicznych i komunikacyjnych. Wyższa jakość przekazu w czasie wykładów nie tylko zapewnia lepsze zrozumienie materiału przez studentów, ale również buduje pozytywną relację między nauczycielem a słuchaczami. W odpowiedzi na te potrzeby Szkoła Męskiego i Damskiego Stylu zorganizowała szkolenia dla wykładowców Uniwersytetu Jagiellońskiego z wystąpień publicznych, które nie tylko pomogło uczonym w poprawie technik prezentacji, ale także wprowadziło nowe podejście coachingowe do komunikacji ze studentami. Sprawdź, jak wygląda skuteczna komunikacja ze studentami!
Wzmacnianie Głosu i Mocy Słowa
Agnieszka Świst-Kamińska po raz kolejny poprowadziła szkolenie z wystąpień publicznych i emisji głosy dla wykładowców UJ, którego celem była skuteczna komunikacja ze studentem. Podczas szkolenia odbywały się warsztaty, poświęcone umiejętnościom emisji głos. Dla wykładowców jest to niezwykle istotne narzędzie, ponieważ silny i klarowny głos pozwala na pewniejsze i bardziej przekonujące przemawianie do tłumu. Ćwiczenia skupiły się na poprawianiu rezonansu głosu, artykulacji i kontroli oddechu. Warto zauważyć, że te aspekty są kluczowe podczas długich wykładów, które wymagają stabilności i wyrazistości głosu. Jakie są zalety zajęć z emisji głosu? Przede wszystkim:
- Wzmocnisz głos. Świadoma, a do tego systematyczna praca z głosem sprawi, że zdobędziesz umiejętność panowania nad nim. To z kolei zwiększy możliwości intonacji, czego efektem jest mocniejszy głos.
- Nie odczujesz zmęczenia. Zdajesz sobie sprawę, że mówienie przez ponad godzinę jest męczące? Im więcej będziesz pracować z głosem, tym mniej zmęczysz się mówieniem.
- Zwiększysz pewność siebie. Praca z głosem to doskonały sposób na wzrost pewności siebie. Taki proces sprawi, że nauczysz się wygłaszać swoje komunikaty, jak i potrzeby.
- Zwiększysz charyzmę. Praca z głosem zwiększa charyzmę, a co za tym idzie — autorytet.
Ważnym aspektem szkolenia było zrozumienie roli oddechu w prezentacjach. Wykładowcy często doświadczają stresu podczas wykładów, co wpływa na ich oddychanie. Poprzez specjalne ćwiczenia oddechowe, nauczyciele nauczyli się kontrolować oddech, co wpłynęło na redukcję napięcia i lepszą koncentrację podczas wystąpień publicznych.
Wykładowcy Uniwersytetu Jagiellońskiego odkrywają nowe podejście dzięki szkoleniu z wystąpień publicznych
Następnie przyszedł czas na wprowadzenie podejścia coachingowego do komunikacji z uczestnikami wykładów. Coaching to metoda, która zakłada aktywne słuchanie, zadawanie pytań i zachęcanie do samodzielnego myślenia. Wykładowcy nauczyli się technik, które pozwalają zrozumieć potrzeby i cele studentów, dzięki czemu mogą dostosować przekaz do oczekiwań słuchaczy.
Dzięki szkoleniu z wystąpień publicznych wykładowcy Uniwersytetu Jagiellońskiego stali się bardziej pewni siebie i poznali cechy dobrego wykładowcy. Ponadto zyskali większą satysfakcję z przekazywania wiedzy i umiejętności. Podejście coachingowe pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb i aspiracji studentów, co sprzyja tworzeniu pozytywnych relacji w procesie nauczania.
5 zasad skutecznej komunikacji ze studentem
Skuteczna komunikacja wykładowcy ze studentami to kluczowy element udanego procesu edukacyjnego. Jasność przekazu, wspieranie aktywnego słuchania, różnorodność narzędzi komunikacyjnych, empatia i wyrażanie pasji — to fundamenty, które przyczyniają się do tworzenia inspirującej i angażującej atmosfery w środowisku akademickim. Dzięki poniższym zasadom wykładowcy mogą w pełni wykorzystać swój potencjał w roli nauczyciela i wsparcia studentów w ich drodze do sukcesu akademickiego i osobistego.
1. Jasność i zrozumiałość przekazu
Wykładowcy powinni unikać skomplikowanego języka i terminologii, która może być trudna do zrozumienia dla studentów. Warto używać prostych i zrozumiałych słów, tłumaczyć trudniejsze pojęcia oraz dawać praktyczne przykłady, aby ułatwić zrozumienie materiału.
2. Wspieranie aktywnego słuchania i dialogu
Komunikacja nie powinna być jednokierunkowa. Zachęcanie studentów do zadawania pytań, wyrażania swoich poglądów i pomysłów sprzyja aktywnemu uczestnictwu w procesie nauki. Wykładowcy powinni aktywnie słuchać i respektować opinie swoich słuchaczy, co tworzy atmosferę zaufania i zachęca do głębszej refleksji.
3. Używanie różnorodnych narzędzi komunikacyjnych
Ludzie uczą się w różny sposób, dlatego warto stosować różnorodne narzędzia komunikacyjne. Skuteczna komunikacja ze studentami polega również na dostosowaniu przekazu do nich. Wykładowcy mogą korzystać z prezentacji multimedialnych, materiałów wizualnych, nagrania głosowe, a także organizować dyskusje, grupy robocze i projekty grupowe. Dzięki temu będą w stanie dotrzeć do różnych typów uczniów, a także zainteresować ich materiałem.
4. Empatia i zrozumienie potrzeb studentów
Empatia jest kluczowym elementem skutecznej komunikacji. Wykładowcy powinni starać się zrozumieć potrzeby, aspiracje i wyzwania, z którymi borykają się studenci. Rozumienie indywidualnych różnic pozwala dostosować przekaz, a także dostarcza wsparcia w przypadku trudności akademickich lub osobistych.
5. Wyrażanie entuzjazmu i pasji
Podejście pozytywne, z pasją do przedmiotu i entuzjazmem do nauczania ma ogromny wpływ na zaangażowanie studentów. Wykładowcy, którzy pokazują swoje zainteresowanie daną dziedziną, inspirują i motywują słuchaczy do pogłębiania wiedzy. Wyrażanie radości z nauczania może mieć długotrwały efekt na podejście studentów do nauki.
Dodaj komentarz