Czy wiesz, że kolory w biznesie i życiu zawodowym mają ogromne znaczenie? Jakie kolory wzbudzają zaufanie, a jakie wręcz przeciwnie — świadczą o nieszczerości? Dowiedz się, jak wykorzystać barwy w pracy, aby wykreować pozytywny wizerunek i wzmocnić swój przekaz.

kolory biznesu

Psychologia kolorów w biznesie i życiu zawodowym

Psychologia kolorów mówi o emocjach, jakie wywołują dane kolory. Barwy mogą wywołać przyjemność, szczęście, energię, ale również niepokój. Psychologię kolorów można zdefiniować jako naukę, która próbuje wyjaśnić, dlaczego dany kolor wywołuje konkretne emocje. Kolory w biznesie mają ogromną siłę, ponieważ:

  • wzbudzają emocje,
  • wywołują uczucia,
  • odzwierciedlają stanowisko,
  • status oraz władzę

Nauka ta wykorzystywana jest nie tylko w życiu codziennym, ale również w biznesie do budowania autorytetu oraz kreowania pozytywnego wizerunku. Kolor ma ogromne znaczenie w wymowie każdej stylizacji. Co ciekawe, aż 65% konsumentów twierdzi, że kolor jest jednym z najistotniejszych elementów, motywujących do zakupu. I wcale nie chodzi tylko o barwę produktu lub opakowania, ale również o kolory brandowe danej marki.

Dobrze zaprojektowane logo przede wszystkim pozwoli wyróżnić się Twojej firmie na tle konkurencji. Z kolei odpowiednio dobrane kolory ubrań, wzbudzą w odbiorcach i potencjalnych klientach pozytywne emocje. Te oba elementy sprawią, że ludzie zapamiętają Twoją markę i chętniej ponownie skorzystają z Twoich usług lub zakupią Twoje towary. – mówi Agnieszka Świst-Kamińska.

Za pomocą barw jesteś w stanie przekazać swoim odbiorcom najważniejsze informacje zarówno o sobie, o swojej marce, a także o tym, jakie Ty, jak i firma macie wartości. Jeżeli chcesz wyeksponować szczególne cechy produktów, jak i wzbudzić pozytywne skojarzenia z nią związane, to wykorzystanie koloru jest doskonałym sposobem.

Znaczenie kolorów w biznesie

W kontekście biznesowym rola ubioru nabiera szczególnego znaczenia. Natomiast wygląd zewnętrzny może nam pomóc w osiąganiu celów zawodowych. To, w jaki sposób prezentujemy się „wizualnie,” ma znaczenie nie tylko dla nas, ale również dla ludzi, z którymi wchodzimy w relację np. kontrahentów, potencjalnych klientów.

Podświadomie każdy woli osoby bardziej atrakcyjne, z poczuciem estetyki oraz stylu. Tacy ludzie wzbudzają w nas pozytywne emocje. Atrakcyjny wygląd, odpowiedni ubiór nie tylko wzmacnia wizerunek, ale sprawia, że zauważamy i znacznie bardziej cenimy kompetencje drugiej osoby.

Niejednokrotnie podkreślałyśmy, że przekaz wizualny jest niezwykle istotnym aspektem komunikacji międzyludzkiej. Według badań przeprowadzonych przez amerykańskich badaczy, nas wygląd aż w 55% wpływa na to, jak jesteśmy postrzegani przez naszego rozmówcę czy klientów. To tylko potwierdza, że wygląd zewnętrzny jest bardzo ważny. W końcu w zaledwie cztery sekundy druga osoba wyrabia sobie o nas zdanie i to na podstawie tego, jak wyglądamy.

Kolory wpływają zarówno na ludzką psychikę, jak i postrzeganie świata. Część barw potrafi wywołać w nas bardzo silne emocje. Jedne są w stanie zmienić nastrój, inne pobudzić do działania, a jeszcze inne nas wyciszają oraz uspokajają. Jakie znaczenie mają poszczególne kolory w biznesie i życiu zawodowym?

Granatowy

Symbolizuje  odpowiedzialność, chęć kontroli świata zewnętrznego. Granatowy jest kolorem profesjonalistów, dlatego garnitury są zazwyczaj w kolorze granatowym.

Czarny

Kolor czarny to synonim elegancji, dyskretności, siły. Kojarzy się również z tajemniczością. Co ciekawe, wywołuje bardzo silne emocje i jest autorytatywnym kolorem.

Niebieski

Niebieski to jeden z najbezpieczniejszych kolorów. Jest uznawany za kolor spokoju, zaufania, niezawodności oraz uczciwości. Niebieski oznacza także rzetelność i odpowiedzialność.

Żółty

Kolor żółty kojarzy się z radością. Jest synonimem optymizmu i poprawia nastrój. Doskonale sprawdzi się w branży dziecięcej i turystycznej. Co ważne, pomimo że kolor żółty kojarzy się tak dobrze, nie zaleca się noszenia żółtych ubrań na spotkania biznesowe, ponieważ barwa ta jest wyrazem nieszczerości.

Biały

Psychologia koloru określa biel jako symbol niewinności oraz czystości. Oznacza uczciwość, otwartość i spokój. Co ciekawe, biały kołnierzyk symbolizuje status społeczny.

kolory w biznesie

Jeżeli chcesz odnieść sukces w stosowaniu psychologicznego oddziaływania kolorów na odbiorcę, musisz wziąć pod uwagę cały strój, a nie tylko na jeden element ubioru. Zapraszamy Cię do zapoznania się z naszym artykułem: Wizerunek jako narzędzie komunikacjiWarto mieć wiedzę, jaki kolor wzbudza zaufanie, a jaki wręcz odwrotnie. Psychologia koloru w biznesie dotyczy także zadbania o współgranie barw w stroju. Dzięki temu stworzyć harmonię, co znacznie zwiększa szanse na pozytywne odczytanie komunikatu, który wysyłasz przez swoją stylizację. Właściwy dobór kolorów i kompozycja barw w kreowaniu swojego wizerunku pozwoli Ci wzbudzić zaufanie w rozmówcach i odbiorcach, a także sprawić, że druga osoba będzie o Tobie dobrze myślała.

Zobacz ofertę szkolenia z budowania wizerunku Szkoły Męskiego i Damskiego Stylu!

Czy kolory dobieramy do płci, wieku i stanowiska?

Dress code, będący zbiorem zasad ubioru, wymaga od pracownika schludności, gustu oraz elegancji. Strój do pracy ma być dostosowany do wymogów pracodawcy, a przede wszystkim zajmowanego stanowiska. Bez względu na to, czy pracujesz w małej firmie, wielkiej korporacji, czy jesteś właścicielem firmy, to Twój wygląd i ubiór ma ogromny wpływ na Twój wizerunek i należy stosować się do pewnych zasad. Oczywiście są zawody, stanowiska, które dają znacznie więcej możliwości w kwestii zarówno elementów ubioru, jak i kolorystyki. Mimo wszystko warto wiedzieć, czym jest psychologia koloru w biznesie, a także, jakie są kolory biznesu, aby móc wyrazić swoje stanowisko, a także wykorzystać barwy w swoich kreacjach do zbudowania zaufania. 

Osoby na wysokich stanowiskach, politycy powinny stawiać na formalny strój, stosować się ściśle do dress code’u, a także zwracać uwagę na barwy poszczególnych elementów garderoby. Dzięki temu podkreślą swoje stanowisko, wzbudzą zaufanie oraz wykażą profesjonalizm.

psychologia koloru

Kolor włosów w biznesie

Kolor włosów również ma znaczenie przy ocenie kompetencji drugiego człowieka. Poza kolorem niezwykle istotna jest odpowiednia fryzura, która powinna być schludna i zadbana. Chaotyczna fryzura sugeruje brak dobrej organizacji oraz brak profesjonalizmu. Podobnie jest z wyrazistymi odrostami. Włosy przede wszystkim:

  • powinny tworzyć fryzurę w biznesowym stylu,
  • mają być schludne i zadbane,
  • bardzo elegancko wyglądają włosy upięte w kok albo starannie wymodelowane.

Kolory paznokci w biznesie

Niezwykle istotna jest także dbałość o paznokcie. W końcu dłonie sa naszą wizytówką. W kwestii manicure bardzo łatwo przekroczyć cienką granicę między elegancją a przepychem. Biurowy dress code dopuszcza klasyczny french, będący symbolem elegancji i klasy. Dopuszczalne kolory to mleczny oraz bladoróżowy. Zrezygnuj z kolorowych paznokci, ozdób w postaci kwiatków oraz cyrkoni, ponieważ są niedopuszczalne w biznesie. Jeżeli masz ochotę na takie szaleństwo, możesz pokusić się o pedicure na paznokciach stóp.

Kolor dodatków w biznesie

Ubiór powinien harmonizować z dodatkami, takimi jak krawat, obuwie, torebka, rękawiczka, biżuteria, a także makijaż czy perfumy. W kwestii stosowania dodatków kobiety mają przewagę nad mężczyznami. Panom wypada nosić jedynie spinki do mankietów. Mogą pozwolić sobie na szelki, ale nie mogą być prezentowane ostentacyjne, a mają być ukryte pod marynarką albo kamizelką. Skarpetki powinny być dobrane do spodni oraz butów.

Okulary

Osoba w okularach odbierana jest jako wykształcona, pracowita, oczytana, poważna oraz pilna. Okulary powinny być dopasowane do kształtu Twojej twarzy, aby nadać jej odpowiednie proporcje, a oprawki estetyczne, minimalistyczne.

Torebka/torba

Torebka stanowi zwieńczenie każdej stylizacji. Niezależnie od stanowiska, jakie zajmujesz, powinna być dopasowana do stroju, aby tworzyć spójną całość. Najbezpieczniejszym wyborem będą czarne modele ze skóry naturalnej- synonim klasy i elegancji.

Buty

Buty należy dobrać do stylizacji, aby całość była ze sobą spójna. Ważny jest nie tylko fason, ale również kolor. Najlepiej, aby buty były klasyczne, bez żadnych elementów dekoracyjnych oraz zbędnego blasku. Zrezygnuj z wyrazistych barw, a postaw na stonowane odcienie, takie jak czerń, granat, odcienie szarości czy beż.

Biżuteria

Mężczyźni powinni zrezygnować z noszenia biżuterii. Z kolei kobiety powinny wybierać subtelne modele i zrezygnować z wyrazistych naszyjników czy brzęczących bransoletek.

Różnice kulturowe

Psychologia koloru jest uniwersalna, a także niezależna od pochodzenia kulturowego człowieka, na którym dana barwa oddziałuje. Warto jednak mieć na uwadze, że poszczególne kultury wyrobiły sobie kody znaczeniowe dotyczące konkretnego kolory. Z tego względu kolory w biznesie mogą mieć różne znaczenie w zależności od kultury. Jeżeli tworzysz projekt dla rynku międzynarodowego, zapoznaj się z kulturowym znaczeniem barw.