Szkoła Damskiego i Męskiego Stylu miała przyjemność prowadzić szkolenie dla pracowników i wykładowców na Akademii Medycznej w Warszawie: Jak dotrzeć do studentów?

Jak dotrzeć do studentów

Szkolenie dla wykładowców i pracowników Akademii Medycznej w Warszawie

Agnieszka Świst-Kamińska po raz kolejny wcieliła się w rolę wykładowcy. Tym razem poprowadziła zajęcia z zakresu docierania do studentów. Podczas wykładów poruszono następującą tematykę:

  1. W jaki sposób komunikować się ze studentami?
  2. Jak prowadzić zajęcia online?
  3. Jak sobie radzić z frekwencją?
  4. Jak radzić sobie z komunikacją podczas zajęć online?

Jak dotrzeć do studentów? 5 skutecznych sposobów

Praca wykładowcy to przyjemne, ciekawe, ale jednocześnie złożone zajęcie, które wymaga zaangażowania. Z jednej strony wykładowca przekazuje informację w dziedzinie, którą się zajmuje. Z drugiej strony ma odbiorcę — studenta, który oczekuje od nauczyciela takiego przekazu, dzięki któremu nie tylko przyswoi wiedzę, ale i będzie mógł się rozwijać. Tutaj warto podkreślić, że naukę postrzega się jako sport długodystansowy. Studenci są osobami, które mają szansę oraz możliwość zdobycia wiedzy, jeżeli trafią na kompetentnych wykładowców, którzy będą umieć wesprzeć ich rozwój w danej tematyce. Warto przeczytać nasz artykuł: Cechy dobrego wykładowcy, w którym znajdziesz garść informacji na temat cech dobrego wykładowcy.

Tutaj ogromną rolę odgrywa zarówno sposób przekazu, jak i forma komunikacji. Czasami ta sama wiedza sprawia, że student jest zaangażowany i aktywny, a czasami niechętny do wszelkiej interakcji. Zadaniem wykładowcy jest próba jak najlepszego dotarcia do studentów i przekazania im wiedzy w ciekawy sposób, który skłoni do zdobywania wiedzy i angażowania się w rozwój. Jak wspierać proces uczenia się oraz motywację studenta i jak dotrzeć do studenta?

Dowiedz się, kim jest Twój student

Kluczowe jest zadanie sobie pytania „Kim jest mój student?”, a następnie poszukanie na to odpowiedzi. Dowiedz się, jakie formy przekazu trafią do niego najlepiej. Dostosuj metody do niego, zamiast sztywno trzymać się narzuconej formy. Ponadto odpowiedz sobie na następujące pytania:

  • Co chcę przekazać swoim studentom? 
  • Jaką wiedzę ma zdobyć mój student podczas wykładów?
  • Czy mój student posiada doświadczenie w tym, co chcę przekazać?

Postaw na wzajemną komunikację

Najważniejszą kwestią jest komunikacja wykładowca — student, oparta na emocjach oraz komunikacji bez strachu, czyli niemiłych konsekwencji. Uwierz, że zainteresowany student jest gotowy, aby brać aktywny udział w zajęciach, zamiast przeglądać w tym czasie telefon i ziewać. Postaraj się zaangażować studentów podczas zajęć, zadawaj im pytania i zachęcaj do udziału w wykładach.

Zbuduj zaufanie

Zrobisz to poprzez kontakt wzrokowy, mowę ciała, a także przyjazną mimikę. Niezwykle istotną rolę odgrywa tutaj autoprezentacja i wystąpienia publiczne. Dobre wystąpienie pozwala zainteresować studenta, a także utrzymać jego uwagę przez całe zajęcia.

Korzystaj z nowoczesnych sprzętów

Warto zainwestować w innowacyjne nośniki przekazywania informacji. Ekrany w szybki i prosty sposób kierują komunikaty bezpośrednio do studentów.

Pokaż studentom sens aktywności

Podczas zajęć skup się na tym, aby pokazać swoim studentom sens tego, co przekazujesz oraz angażowania się w zajęciach. Student musi wiedzieć, po co ma być aktywny i jaki to przyniesie efekt. To pozwala na skrócenie dystansy i stworzenie bezpiecznej atmosfery podczas zajęć. Jednocześnie budujesz z nimi zaufanie.

Pamiętaj również, aby BYĆ dla studenta. Jeżeli zauważysz, że ktoś czegoś nie rozumie, wytłumacz to w inny, bardziej zrozumiały sposób. Może uda się zrobić to prościej, wykorzystując przykład? Jeżeli zauważysz, że student się nudzi, zmień formę zajęć na taką, która go zainteresuje i zaangażuje. Tutaj odpowiednie będą pomoce interaktywne, ankiety, quizy czy też pytania kontrolne.

skuteczne sposoby na dotarcie do studentów