Tydzień mody w Paryżu to jedno z najważniejszych wydarzeń w świecie mody. Jak się narodził Paris Fashion Week?
Narodziny Paris Fashion Week
W czasach rodzącej się paryskiej mody projektanci tacy jak Charles Worth (koniec XIX wieku), a także czy Paul Poiret (początek XX wieku) bawili się możliwością zaprezentowania swoich ubrań w akcji. W tym samym czasie Lady Duff-Gordon, która projektowała pod pseudonimem Lucile, działała w podobny sposób, ale w Londynie. Poiret, znany ze swoich bogatych projektów, zaczął organizować wystawne bale, na których uczestnicy mielin przyjść w najlepszych strojach. W 1911 roku zorganizował godną uwagi imprez Tysiąca i drugiej nocy. To właśnie wtedy zaprezentował sukienki z abażurem oraz spodnie haremowe.
W latach dwudziestych i trzydziestych Paryż słynął z takich nazwisk jak Coco Chanel, Elsa Schiaparelli czy Madeleine Cionnet. W tym czasie pokazy miały charakter zindywidualizowany. Domy mody prezentowały swoje kolekcje na imprezach, które były przeznaczone tylko dla klientów. W ten sposób chcieli zminimalizować ryzyko kopiowania projektów. Na tego typu imprezach był zakaz fotografowania.
– który był znany ze swoich bogatych, płynnych projektów – postanowił połączyć handel z towarzystwem, urządzając serię wystawnych balów, na których uczestnicy proszeni byli o przybycie w najlepszych strojach. Jedną z najbardziej godnych uwagi była impreza Tysiąca i drugiej nocy w 1911 roku, na której Poiret zaprezentował sukienki z abażurem i spodnie haremowe.
W 1947 roku miał miejsce pierwszy pokaz kolekcji Diora, na który przybyła prasa i udzielono zgody na jej fotografowanie. W nowej kolekcji postawiono na kobiecość.
Kolejny przełom nastąpił w latach 60., kiedy do świata mody wkroczył Yves Saint Laurent. Wprowadzając w 1966 roku linię prêt-à-porter, w tym swój uwielbiany garnitur smokingowy, pokazał, że kładzie nacisk m.in. na kulturę młodzieżową.
Domy Haute Couture
Domy Haute Couture są określane na podstawie zestawu zasad określonych przez standardy Chambre Syndicale de la Haute Couture. Zgodnie z tymi zasadami dom mody powinien przygotować kolekcję, która składa się z co najmniej 35 sztuk na sezon. Kolekcja powinna obejmować zarówno odzież dzienną, jak i kreacje wieczorowe. W 1945 roku ustanowiono mandat, który był początkiem pierwszej koncepcji tygodnia mody. Odbywał się dwa razy w roku, a w spotkaniu uczestniczyły najlepsze domy mody haute Couture.
Pierwszy pokaz mody — Bitwa o Wersal
Pierwszy oficjalny Paryski Tydzień Mody odbył się 28 listopada 1973 roku i był nadzorowany przez założycielkę New York Fashion Week, Eleanor Lambert. To wydarzenie było pierwszą wspólną prezentacją kolekcji Haute Couture, prêt-à-porter i odzieży męskiej w Paryżu. Wydarzenie odbyło się jako zbiórka pieniędzy w Pałacu Wersalskim w celu pokrycia kosztów renowacji rezydencji królewskiej, którą oszacowano na około 60 milionów dolarów.
Co ciekawe, pierwszy Paris Fashion Week zapoczątkował modową rywalizację, która zapisała się w historii mody. Wtedy wzięli w nim udział najbardziej prestiżowy projektanci:
- pięciu Amerykanów – Anne Klein, Bill Blass, Halston, Oscar de la Renta, a także Stephen Burrows;
- pięciu francuskich projektantów – Marc Bohana dla Christiana Diora, Emanuel Ungaro, Hubert de Givenchy, Pierre’a Cardina i Yves Saint Laurenta.
Zespoły walczyły ze sobą, tworząc osiem projektów reprezentujących francuską i amerykańską modę. Wydarzenie zgromadziło ponad 700 osób, w tym gwiazdorską listę gości, takich jak m.in. Josephine Baker, Elizabeth Taylor i Lizę Minelli. Zacięta konkurencja sprawiła, że transkontynentalne targi zostały nazwane „Bitwą o Wersal”.
Jak ewoluował Tydzień Mody w Paryżu
Wyżej wymienione wydarzenia były przełomowe dla paryskiego tygodnia mody. Kolejny przełom nastąpił w 1984 roku. To właśnie wtedy Thierry Mugler pokazał swoją kolekcję na stadionie Le Zenith, gdzie było aż 6 tysięcy widzów! Nie można nie wspomnieć o pokazie, a dokładnie o staniku Jeana Paula Gaultiera, który zadebiutował w tym samym roku. Z kolei stał się sławny dzięki Madonnie, kiedy nosiła jego projekty podczas swojej światowej trasy koncertowej Blonde Ambition w 1990 roku. Z kolei w latach 80. nastąpiło odrodzenie Chanel za sprawą Karla Lagerfelda, którego pokazy przeszły do historii.
W latach 90. mogliśmy obserwować eksport brytyjskich projektantów do Paryża, począwszy od Johna Galliano, który został dyrektorem artystycznym Diora w 1996 roku, po Alexandra McQueena w Givenchy (1996-2001). Z kolei w lipcu 2019 roku, Stella McCartney połączyła siły z francuską grupą luksusową LVMH.
Paris Fashion Week obecnie
Obecnie pokazy mody w Paryżu są niebanalne, a także awangardowe, a projektanci pokazują, jak bardzo lubią bawić się modą. Nie brakuje również kontrowersyjnych pokazów, o których mówi i pisze cały świat!
Takim kontrowersyjnym pokazem była kolekcja Schiaparelli, którą zaprojektował Daniel Roseberry na Haute Couture Fashion Week wiosna-lato 2023. Schiaparelli od zawsze prezentuje surrealistyczne podejście do mody. I w tym sezonie Daniel Roseberry postawił na nieszablonowy pokaz, prezentują na wybiegach awangardowe i teatralne kreacje. Ostatecznie pokaz zakończył się skandalem, a to dlatego, że obok spodni w kant, taliowanych bluzek czy też szykownych płaszczy, pojawiły się balowe suknie z głowami zwierząt, co nie każdemu się spodobało.
Co prawda, dyrektor kreatywny podkreślił w social mediach, że żadne zwierzę nie ucierpiało. Mimo to i tak mały niesmak u wielu osób pozostał. Daniel pokazał na swoich profilach w mediach społecznościowych, że zwierzęta to tylko rzeźba, która jest bardzo realistyczna. Z kolei pojawienie się lwa, wilczycy i lamparta odzwierciedla dumę, chciwość, a także pożądanie. Jednak to nie koniec. Oliwy do ognia dodała Kylie Jenner, którą Schiaparelli zatrudniło w celach promocyjnych projektów haute couture wiosna-lato 2023. Kylie zjawiła się na pokazie marki w sukni z lwem!
Nie można nie wspomnieć również o pokazie Ricka Owensa. Jeżeli śledzicie Tydzień mody w Paryżu, to dobrze wiecie, że jego pokazy są nieco inne, a także że zawsze miały w sobie sporo teatralności. Jednym z najbardziej kontrowersyjnych był jego pokaz wiosna/lato 2016. Kolekcję wyróżniało to, że na jedna modelka była przywiązana do chodzącej modeli. Inspiracją były motywy macierzyństwa, siostrzeństwa, a także odżywiania oraz regeneracji. Owens opisał ten pokaz, jako kobiety wychowujące kobiety, kobiety stające się kobietami, a także kobiety wspierające kobiety.
Dodaj komentarz