Znalezienie odpowiedniej oferty pracy wiąże się z przygotowaniem CV i listem motywacyjnym. Gdy wykonamy te kroki, należy oczekiwać na telefon i jednego z ważniejszych elementów rekrutacji – bezpośredniej rozmowy z pracodawcą lub osobą rekrutującą w jego imieniu. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej należy pamiętać o odpowiednim ubiorze i zachowaniu. A jakich błędów unikać? Dziś odpowiemy na pytanie.

Najczęściej popełniane błędy podczas rozmowy o pracę

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej, oprócz odpowiedniego ubioru, umiejętności odpowiadania na pytania, niezwykle istotnym elementem jest język ciała. To właśnie mowa ciała wiele zdradza. Nadmierna nerwowość może powodować niestosowne zachowania. Zanim zapoznasz się z błędami, sprawdź naszą ofertę szkolenia z radzenia sobie ze stresem.

Oto najczęstsze przypadki:

1.Nadmierne dotykanie twarzy/bawienie się włosami.

Zabawa włosami oraz dotykanie twarzy może zostać odebrane jako wyraz braku profesjonalizmu, a nawet flirt. Często to także oznaka zdenerwowania.

2.Niestosowna postawa.

Należy pamiętać o odpowiedniej postawie. Nie może być zbyt sztywna i zamknięta, bo w taki sposób zostaniesz źle odebrana. Postaraj się przyjąć zrelaksowaną pozycję – proste plecy, naturalnie ułożone ręce i nogi oraz spokojny, opanowany oddech. Unikaj zmian postawy, bowiem może świadczyć to niepewności i zdenerwowaniu. Nie siadaj na brzegu krzesła – również sygnalizuje to niepewność.

3.Krzyżowanie ramion.

Krzyżowanie ramion na piersi to oznaka zamknięcia kandydata na druga osobę, a także stworzenie wirtualnej bariery między rozmówcami. Czasami może zostać potraktowane jako wyraz zbytniej pewności siebie kandydata.

4.Słaby uścisk dłoni.

Pamiętaj, że jako kandydat do pracy, jesteś oceniany w momencie wejścia do firmy. Wchodząc do pomieszczenia, w którym odbywa się rozmowa, wejdź zdecydowanym krokiem i przywitaj się pewnym, mocnym uściskiem dłoni. Zbyt słaby uścisk da pracodawcy do zrozumienia, że jesteś zdenerwowana i niepewna siebie.

5.Nadmierna gestykulacja.

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej nie jest wskazana ani nadmierna, ani oszczędna gestykulacja. Staraj się nad nią panować. Unikaj m.in. splatania rąk na piersiach, to gest zamknięcia.

6.Okazywanie zdenerwowania.

Może to być np. kręcenie się i wiercenie, notoryczna zmiana pozycji. Świadczy to o nerwowości rozmówcy, a także rozprasza podczas konwersacji. Może również wskazywać na bojaźliwość i chęć szybkiej ucieczki z miejsca przeprowadzania rozmowy.

Pamiętaj, że komunikacja niewerbalna jest bardzo ważnym elementem i nie należy jej lekceważyć. Oprócz tego, warto znać zasady obowiązujące podczas spotkań biznesowych. W tych aspektach może pomóc kurs savoir-vivre, który pozwala nabrać pewności siebie w tego typu sytuacjach.