Do Polski zawitał nowy zawód, znany już na Zachodzie – cool hunting. Profesjonalnym polowaniem na trendy zajmuje się Agnieszka Świst-Kamińska, jedna z nielicznych, jeśli nie jedyna polska cool hunterka. 

Powrót do korzeni

Odkąd nastała moda na zdrowy i ciekawy tryb życia, polski rynek zapełnił się doradcami, stylistami i personal shopperami. Jednak prawdziwa moda czy styl nie wyraża się poprzez podążanie za tym, co już ktoś zrobił, założył czy zaproponował. To ciągłe poszukiwanie nowych form wyrazu i prognozowane trendów.

Nie chodzi tylko o modę, ale o różne aspekty życia. Funkcjonują przecież trendy na miejsca, na styl w architekturze, w kulinariach. To wszystko się przenika –mówi Agnieszka Świst-Kamińska.

Zdaniem cool hunterki coraz więcej Polaków będzie interesowało się tym co lokalne, ponieważ za dwa lata umocni się trend powrotu do korzeni, który na razie kiełkuje. W nadchodzącym sezonie modne będą brązy, beże, odcienie kremowe. Już teraz witryny sklepów np. marki Ralph Lauren są ozdobione w tylu safari i „Pożegnania z Afryką”.

W architekturze mamy przewagę drewna oraz naturalnego designu np. meble inspirowane motywem słoi drzewnych. Również kolekcje projektantów są oparte na naturalnych materiałach, jak w nowej kolekcji Marco Polo, w której trampki wykonane są z ekologicznej bawełny. W modzie góruje powrót do przeszłości, jak podróż Orient Expressem u Dawida Wolińskiego. Wracamy do tego, co naturalne, stabilne, zdrowe, pewne i bezpieczne – dodaje cool hunterka.

Czym jest cool hunting?

Praca cool huntera opiera się głównie na zbieraniu danych o przyszłych trendach, na szukaniu tego, co w przyszłości będzie „na topie”. W stolicach zachodnich państw powstały specjalne centra prognozowania trendów np. Nelly Rodi w Paryżu, które zajmują się przewidywaniem, interpretowaniem, inspirowaniem, doradztwem, tworzeniem oraz gromadzeniem informacji o nadchodzących trendach w specjalnych Trend Bookach. Korzystają z nich najwięksi projektanci i marki. W Polsce twórcy opierają się głównie na tym, co już funkcjonuje na świecie – to, co jest aktualnie modne na Zachodzie, u nas pojawi się po 2 latach.

Zjawisko cool huntingu ma ogromny potencjał w Polsce. Jak na razie, polskie marki coraz częściej korzystają z pomocy zagranicznych cool hunterów, takich jak Carol Morgan – wyjaśnia Agnieszka Świst-Kamińska.

Na świecie termin cool hunting funkcjonuje już od lat dziewięćdziesiątych. Odnosi się do nowego typu specjalistów od marketingu, zwanych cool hunters. Obecnie rynek nie reaguje już tak samo na kampanie reklamowe i marketingowe – marki wciąż szukają nowych form przekazu, tak, aby jak najlepiej trafić do swoich odbiorców. Cool hunting to synonim szukania inspiracji – rzeczy ciekawych, kreatywnych i innowacyjnych w zakresie projektowania, technologii, stylu, kultury, jedzenia i podróży. Polega na głębokiej obserwacji tego, co jest wokół nas i jest punktem wyjścia do określenia strategii na przyszłość.

Dzień cool huntera zaczyna się od przeglądu tego, co nowe w prasie, telewizji i internecie. Cool hunterzy tworzą międzynarodową społeczność, która jest ze sobą w stałym kontakcie. Ich praca polega często na wzajemnej inspiracji i prognozowaniu trendów nadchodzących w ich krajach. Polska znajduje się w grupie państw, w których zjawisko cool huntingu nie jest jeszcze popularne – hunterzy są obecni i znani na zachód od polskich granic. Specjaliści od cool huntingu prognozują jednak, że zjawisko na stałe zagości w Polsce, ponieważ coraz więcej polskich firm, takich jak LPP Polska, korzysta z usług cool hunterów.

Agnieszka Świst-Kamińska

Jest stylistką, doradcą do spraw wizerunku i cool hunterem. Jest absolwentką prestiżowego londyńskiego uniwersytetu Central Saint Martins University of the Arts i Szkoły Stylu Moniki Jaruzelskiej. Na co dzień zajmuje się doradztwem i stylizacją męską, kobiecą oraz dress codem biznesowym. Doradza klientom, jak korzystać z mody i sięgać po to, co jest w niej najlepsze dla nich samych. Do osób, które stylizuje, podchodzi indywidualnie. Wprowadza klientów w świat marek modowych i umożliwia kontakt z najlepszymi projektantami polskiej branży modowej.

 „Moda jest moją pasją, którą potrafię ubrać w przystępną formę przekazu, tak żeby każdy mógł się w niej odnaleźć”.